Waarom ben ik Donor? Wat houdt Donor zijn nou precies in?

de donor

zelfst.naamw. (m.)

Uitspraak: [ňądon…Ēr]
Verbuigingen: donor|en, donor|s(meerv.)

iemand die iets van zijn lichaam geeft voor een ander (meestal een zieke)

Voorbeelden: `bloeddonor`,
`stamceldonor`,
`orgaandonor`

Donor worden/zijn, ¬†Is een gespreksonderwerp waar nog steeds niet veel over gesproken wordt! ¬† ¬†Ik denk dat mensen het donor zijn nog steeds een rare/enge gedachte vinden… Ook is geloofsovertuiging een rede waardoor een grote groep mensen geen donor kunnen/mogen zijn. ¬† Zelf vindt ik dit toch wel een erg belangrijk onderwerp, ¬†in deze blog wil ik meer verduidelijking geven over Donor worden en waar ik voor gekozen heb.

-geregistreerd orgaan donor-

Als je 18 wordt krijg je een brief toegestuurd van het Donor register. ¬† Aan de hand van deze brief worden je 4¬†opties voor gelegd. ¬†Waar uit jezelf een keuze mag maken. ¬†Het staat je geheel vrij waar je voor kiest! ¬†Hier onder leg ik uit welke keuzes er zijn en welke ik gekozen heb…

Ja,  Ik geef toestemming:

Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden beschikbaar voor transplantatie.

  • Het gaat om de volgende organen en weefsels: alvleesklier, bloedvaten, botweefsel/kraakbeen/pezen, darmen, hart, hartkleppen, huid, lever, longen, nieren en oog weefsel.
  • U heeft de mogelijkheid om¬†bepaalde organen niet te doneren.

 

Nee, Ik geef geen toestemming:

Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden NIET beschikbaar voor transplantatie.

 

Mijn partner of familie beslist.

Mijn partner of familie beslist na mijn overlijden of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie.

  • Bij verschil van mening tussen uw nabestaanden¬†vindt er geen donatie plaats.
  • Is¬†er geen partner of familie¬†en heeft u uw keuze niet geregistreerd in het Donorregister, dan bent u geen donor.

De door mij gekozen persoon beslist.

Ik kies zelf een persoon die na mijn overlijden beslist of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie.

  • Deze persoon kan ook woonachtig zijn in het buitenland.
  • Houd de contactgegevens van deze persoon actueel.

 

-Waar ik voor gekozen heb?-

Toen ik 18 werd heb ik ervoor gekozen om wel toestemming te geven.  Het is mijn lichaam,  en ik bepaal dus ook zelf of ik donor ben of niet.   Ook lijkt het mij een moeilijke keuze   voor mijn familie   om hier een beslissing over te maken.    Hierdoor werd de keuze voor mij eigenlijk alleen maar makkelijker.  Want waarom zou ik geen donor willen zijn?  Ik ben toch al dood als ze mijn organen gaan gebruiken!  Wie weet red ik hier wel iemands leven mee.

Als je nog geen orgaandonor bent,  maar dit wel graag wilt worden.  Kan je op de site van Donorregister inloggen met je DigiD.  Op deze manier kan jij een optie kiezen die voor jouw van toepassing is.   Ook als je je wel al aangemeld hebt als Donor,  maar je hebt je toch bedacht of je wilt je keuze wijzigen.    Kan je dit op hun website aanpassen.

-stamcel Donor-

Ondanks dat ik al sinds 2014 orgaan donor ben. ¬† Ben ik pas sinds gister 07-05-2017 geregistreerd stamcel donor. ¬† ¬†Je raadt het al… ¬†Zoals gewoonlijk zat ik weer eens te scrollen op Facebook, ¬†toen ik een oproep voor stamcel donoren tegen kwam!

Steeds meer hoor je in het nieuws voorbij komen hoe belangrijk het is om je als stamcel donor te registreren.   Tegenwoordig zijn er nieuwe manieren om stamcellen te krijgen van een Donor.   Vroeger was deze behandeling erg pijnlijk en niet prettiger voor de genen die stamcellen af ging geven.    Nu is de behandeling een stuk makkelijker en minder pijnlijk.

De stamcellen worden direct uit je bloedbaan gehaald. ¬† Deze kunnen worden gebruikt bij bijvoorbeeld pati√ęnten die leukemie of een andere vorm van bloed of botkanker hebben. Deze behandeling is meestal de laatste optie die gebruikt word, ¬†aangezien het een zware behandeling voor de patient is.

-waarom ik stamcel donor ben-

Zoals ik dus al vertelden heb ik mij aangemeld via een oproep die ik via Facebook voorbij zag komen.  Voor mij was de keus ook dit keer weer snel gemaakt!

Een paar maanden geleden is mijn schoonvader helaas aan de ziekte van Kahler overleden.  Mijn schoonvader heeft dankzij een stamcel donor,  een stamcel transplantatie kunnen ondergaan.   Het was niet makkelijk om een matchende donor te vinden,  en het duurde dan ook best lang.  Om een match te vinden moeten er veel onderzoeken gedaan worden.  Veel mensen zijn geen match waardoor er weinig keus is. Ook zijn er in verhouding met zieke mensen, te weinig donoren beschikbaar.  Dit maakt het allemaal extra moeilijk, om een match te kunnen vinden.

Dit is eigenlijk de hoofdreden, dat ik mij hier wel beschikbaar voor gesteld heb.  Ik hoop dat ik op een dag opgeroepen wordt om iemand met welke ziekte dan ook,  te mogen helpen.

Je vult een medische vragenlijst in en aan de hand hiervan wordt er gekeken of je in aanmerking komt om donor te worden! ¬†Als je hier ¬†door heen komt krijg je een pakketje toegestuurd met wattenstaafjes, om een wangslijm monster te nemen. ¬†Dit moet je weer opsturen en dan kan er echt gekeken worden of je beschikbaar bent. ¬†Voor verdere informatie verwijs ik je naar de link onderaan deze blog…

De ziekte van Kahler (de medische term is Multipel Myeloom) is een vorm van beenmergkanker dat veroorzaakt wordt door een bepaald type witte bloedcellen (plasmacellen) die plotseling kwaadaardig worden. De ziekte van Kahler komt voornamelijk voor bij mensen boven de vijftig jaar. Plasmacellen bevinden zich in het beenmerg en produceren daar afweerstoffen tegen virussen en bacteri√ęn. Beenmerg is zacht, sponsachtig weefsel dat binnenin veel botten in je lichaam zit.¬†

De plasmacellen die kwaadaardig zijn geworden (myeloom, produceren ineens niet-werkende eiwitten. De kwaadaardige plasmacellen vermeerderen zich in het beenmerg en vormen haarden. Er komen steeds meer haarden bij van deze kwaadaardige plasmacellen (multiple myeloom) die de gezonde plasmacellen in het beenmerg onderdrukken. Aangezien de gezonde plasmacellen verantwoordelijk zijn voor je afweersysteem, word je dus vatbaarder voor infecties. 

Daarnaast verstoren de myelomen de bouw van andere bloedcellen (rode bloedcellen die zuurstof vervoeren, trombocyten die voor de bloedstolling zorgen, witte bloedcellen die vechten tegen infecties). Daarnaast produceren plasmacellen een stofje dat zorgt dat de botten sneller worden afgebroken dan opgebouwd (botten zijn voortdurend in opbouw en afbraak).

 

Wil jij je ook aanmelden als stamcel donor? of er nog meer informatie over in winnen kijk dan op de site van matchis.

 

Waarom heb jij er voor gekozen om wel of niet donor te worden? 

 

 

Geef een reactie

